ikona-adres.png   ul. Marszałkowska 58 lok. 56, 00 - 545 Warszawa

ikona-telefon.png   732 877 366

ikona-telefon.png   732 877 004

ALKOHOL W SPORCIE

Sezon letni w pełni rozpoczęty! Polacy ruszyli wypoczywać nad morze, chodzić po górach lub relaksować się żeglując po malowniczych Mazurach. Na każdym kroku czają się pokusy - zapiekanki, gofry, lody czy weekendowe grille ze znajomymi. Każdy kto dba o zdrowy sposób odżywiania zapewne potrafi sobie radzić z żywieniowymi grzeszkami – wybierze sorbet zamiast lodów mlecznych, grillowaną pierś z indyka zamiast kiełbaski lub pieczone warzywa zamiast zapiekanki, jednak z alkoholowymi pokusom w sezonie ogólnego rozprężenia i chilloutu trudno jest się przeciwstawić. Jak odmówić sobie piwka podczas grillowania z kumplami lub ziemnego winka z przyjaciółką w letni upalny wieczór? Każda z osób która się odchudza, dba o sylwetkę i podejmuje wzmożona aktywność fizyczną powinna zdawać sobie sprawę co takie „skoki w bok” powodują w organizmie.

Przed wszystkich spożycie alkoholu powoduje dewastację naszego organizmu od wewnątrz. Regularne spożycie napojów alkoholowych może przyczyniać się do występowania wielu groźnych schorzeń takich jak: choroby nowotworowe, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, schorzenia wątroby czy choroby układu mięśniowego i odpornościowego. Alkohol ma działanie odwadniające, szybciej wypłukują się z naszego organizmu minerały i witaminy. Osoby uprawiające sport powinny pamiętać, iż włókna mięśniowe typu II (szybkokurczące się) są najbardziej podatne na uszkodzenia alkoholowe, a wiec alkohol zawsze wpływa negatywnie na osiągnięcia sportowe, zarówno amatorów jak i zawodowców. Po spożyciu alkoholu wydolność fizyczna może spaść nawet o 15-20%. Natomiast spożycie alkoholu po wykonaniu długotrwałej aktywności fizycznej może być bardzo zgubne, ponieważ organizm jest już odwodniony, a alkohol tylko potęguje ten stan. Dodatkowo ma również działa zakwaszające oraz upośledza funkcjonowanie układu nerwowego i odpornościowego.

Osoby ambitne, które dążą do doskonalenia wydolności i wytrzymałości swojego organizmu, poprawiające swoje „życiówki”, powinny całkowicie zrezygnować ze spożycia alkoholu, ponieważ ogranicza on zasoby węglowodanowe organizmu. W czasie wysiłku fizycznego organizm produkuje kortyzol (hormon stresu), który powoduje degradację białek. Spożycie alkoholu po ciężkim wysiłku fizycznym utrzymuje produkcję tego hormonu na wysokim poziomie, co spowalnia regenerację organizmu i utrzymuje degradację białek na wysokich obrotach. Zrezygnować z alkoholu powinny również osoby chcące zrzucić zbędne kilogramy. Alkohol jest produktem wysokoenergetycznym (dostarcza 7kcal/1g czystego alkoholu etylowego). Spowalnia metabolizm głównie tłuszczy, ale również białek i węglowodanów, ponieważ organizm najpierw zajmuje się metabolizowaniem alkoholu. Najbardziej kaloryczne są słodkie drinki i likiery oraz kolorowe wódki. Dodatkowo spożycie alkoholu często wiąże się z napadem „wilczego głodu”, które niwelują kilkutygodniowe wyrzeczenia żywieniowe.

Pamiętajmy, że nie ma odpowiedniej formy alkoholu dla sportowca. Wino, piwo czy wódka zawsze pogarszają sprawność mięśni i powodują zaburzenia w magazynowaniu glikogenu mięśniowego i wątrobowego. Dodatkowo alkohol osłabia regenerację, a więc uczucie obolałych i uszkodzonych mięśni będzie dłużej nam doskwierało. Jeśli już jednak zdarzy nam się wypić alkohol pamiętajmy, aby pić przy tym duże ilości wody z elektrolitami, nie spożywać alkoholu dzień przed ważnym treningiem/maratonem ani po nim, warto dodać również do diety tego dnia dodatkową porcję zielonych warzyw i owoców typu jagody, maliny lub truskawki.


UMÓW SIĘ NA WIZYTĘ

Tagi: terapia uzależnień warszawa, leczenie nerwicy warszawa, leczenie depresji warszawa, psycholog warszawa, dobry psycholog warszawa, dobry psychiatra warszawa, zaburzenia lękowe warszawa, nerwica lękowa terapia, polecany psychiatra warszawa, psychiatra warszawa tanio, dietetyk warszawa, dobry dietetyk warszawa, skuteczny dietetyk warszawa, dietetyk warszawa tanio, terapeuta warszawa, dobry terapeuta dla par warszawa